Augmenta l’interès per un consum conscient i sostenible
El passat 15 de març es va celebrar el Dia Mundial dels Drets del Consumidor i, en relació amb això, ClicKoala va publicar un estudi que demostra el creixent interès dels ciutadans per realitzar les seves compres d’una manera més sostenible. És a dir, volen saber com es fabrica, transporta o ven un producte o servei abans d’adquirir-lo.
La primera conclusió que es pot extreure de l’estudi és que la majoria dels ciutadans espanyols vol saber si el producte en qüestió està fabricat a Espanya o fora del país. A més, un 58% s’interessa per aquells productes que respecten el medi ambient i, no només això, sinó que també volen assegurar-se de què les seves compres estan lliures de qualsevol substància nociva per a la salut.
Una altra de les conclusions de l’estudi és que augmenta l’interès per aquells productes que provenen del comerç just i que no vulneren els drets humans. En aquest sentit, 4 de cada 10 espanyols vol saber si un producte està fabricat de manera segura, rebutjant aquells que són fruit de l’explotació infantil.
En l’àmbit mediambiental, un 42% vol saber si un producte és biodegradable, també si ajuda a frenar el canvi climàtic (un 39%) i si ha estat elaborat amb materials reciclats (un 37% davant el 27% de 2019). El tracte dels animals durant la fabricació dels productes és un altre dels punts que ha crescut respecte a 2019. Un 44% dels ciutadans, (un 29% en 2019), vol saber si s’ha experimentat o no l’eficàcia d’un producte amb animals i també si s’ha respectat el seu benestar.
L’estudi també aborda el tema dels segells ecològics i és que, per segon any consecutiu, són una garantia de consum sostenible molt ben valorada pels espanyols. Al 54% dels consumidors els genera confiança sobre la seva fabricació, el seu impacte en el medi ambient o com tracten als seus treballadors. Així, 3 de cada 4 espanyols s’animaria a comprar un producte si inclou un segell que certifiqui que una marca respecta el medi ambient o tracta bé als seus treballadors.
Ara bé, l’estudi també posa en evidència que la quantitat de segells existents avui dia pot despistar als consumidors: dels 45 segells ecològics i socials que es mostraven a l’estudi, només 3 d’ells són coneguts pel 50% dels ciutadans.
ClicKoala proposava diverses solucions a aquesta qüestió i les conclusions són les següents: un 83% veuria pràctic trobar al segell una breu explicació del que implica. Per altra banda, 3 de cada 4 espanyols creuria de gran ajuda que un grup d’experts en sostenibilitat analitzaren els diferents segells i deixessin clares les diferències. Per últim, a un 69% els ajudaria poder comptar amb una valoració del 1 al 10 per entendre l’impacte en el medi ambient i en la societat.