Hi ha llum al final del túnel COVID-19

Hi ha llum al final del túnel COVID-19

Per Sole G. Insua, publicat a Cupatges, 19 de març de 2020

Tot i que portem dies inundant les xarxes i les converses -vull dir vídeo-converses- de missatges optimistes i responsables, de portes endins la majoria confessaríem que en els temps del COVID-19 mantenir els pensaments positius és un esforç majúscul i gairebé un oxímoron.

No obstant, crec que podem construir un “búnker” d’optimisme sobre algunes dades que arriben com aigua de maig.

La consultora Kantar ha realitzat una enquesta a Xina –“preqüela” del malson que vivim aquests dies- amb més de 1.000 mostres, incloses 200 de la província de Hubei, la més afectada. L’objectiu és realitzar una fotografia del consumidor tipus i la seva evolució, un cop tornem a la normalitat i s’acabi el confinament arran del COVID-19.

Us estalviaré detalls farragosos. El titular és: passada la crisi, el consumidor surt al carrer àvid de tornar a omplir restaurants i botigues. Més d’un 80% dels consumidors i consumidores enquestats per Kantar asseguren que reprendran els hàbits “suspesos” durant la crisi i incrementaran la despesa en les primeres setmanes de recuperació, fins al punt que alguns experts parlen d’un possible efecte repunt.

Amb aquell dia com a destí, el camí ens portarà per moments molt menys amables. Convé que el soroll, la preocupació i la incertesa no ens impedeixi veure escletxes per als nostres productes. Un consell: no descuideu els vostres continguts digitals durant aquestes setmanes. Malgrat que vivim dies grisos, tots els indicadors apunten a què el consum d’entreteniment i continguts digitals creix. Sovint necessitem entretenir-nos i fugir de l’excés d’informació i això explica l’interès en altres continguts o l’augment del temps que passem a les xarxes socials. Ara bé, cal vigilar què expliquem: la responsabilitat social corporativa és més important que mai. Hem de saber posar el focus sobre els insights de consumidor i no sobre els atributs de les nostres marques. Empatia i responsabilitat. I no és només una directriu personal: l’estudi de Kantar indica que una de les herències d’aquesta crisi serà que les persones estaran disposades a “pagar més per comprar marques socialment responsables”.

El món que coneixem ja ha canviat. Convé tenir els ulls ben oberts i la cintura ben entrenada.